ریتم خوانی و سلفژ

سُلفِژ یا سرایش، در موسیقی، تکنیکی آموزشی برای آموزش و تربیت قدرت شنیداری و درک درست از صدا و فرکانس دقیق نت ها و درک ریتم هاست و یک پیش نیاز برای کلاس های آواز نیز هست که در آن هر نُتِ میزان با سیلاب خاصی که سیلابُ سُلفژ (یا سُلافاسیلاب) نامیده می‌شود، خوانده می‌شوند. هفت سیلاب که عملاً استفاده می‌شوند عبارت‌اند از: دو، رِ، می، فا، سُل، لا، سی

یادگیری سلفژ چه قدر مهم است؟


یادگیری سلفژ به حدی برای یک خواننده و از آن بیشتر برای یک نوازنده مهم است که بسیاری از کارشناسانی که در زمینه موزیک فعالیت دارند ادعا دارند که این موضوع می تواند تبدیل به عامل موفقیت یک خواننده و یا فرد فعال در زمینه موسیقی شود. حتما تا به حال افرادی را مشاهده کرده اید که زمانی که یک نت موسیقی را برای اولین بار می بینند می توانند به راحتی آن را با صدای بلند بخوانند بدون آنکه گیر کرده و یا مکث های طولانی داشته باشند، جالب تر این است که این افراد سکوت های مربوط به نت ها را نیز به خوبی پیاده سازی می کنند و این کار باعث می شود تا شما بسیار هیجان زده شوید و علاقه مند شوید که راز این کار آنها را بیابید، این افراد در واقع هیچ گونه رازی ندارند و تنها حرفه آنها این است که سلفژ را به خوبی یاد گرفته اند و می توانند نت ها را به خوبی و با دقت بالا بخوانند.

 

 

در سلفژ سه مبحث به‌طور متناوب و جداگانه آموزش داده می‌شوند:

صداخوانی (cantati) (کانتاتی)

وزن‌خوانی (parlati) (پارلاتی)

دیکتهٔ موسیقی (music dictation)

#کانتاتی cantati (صداخوانی): کانتاتی به‌معنی خواندن صدا و فرکانس نت‌ها به‌شکل صحیح و دقیق است. در این درس، هنرجو این توانایی را پیدا می‌کند که صدای هر نت دقیقاً آن‌گونه که هست بخواند؛ یعنی به‌طوری‌که اگر نتِ «دو» به‌همراه پیانو خوانده شود، صدایی که از حنجرهٔ فرد خارج می‌شود دقیقاً با پیانو یکسان است. درنهایت، هنرجو در این درس توانایی خواندن انواع نت را به‌طور دقیق و در گام‌های مختلف پیدا می‌کند

 

#پارلاتی parlati (وزن‌خوانی): جهان را ریتم به نظم کشیده، و موسیقیِ بدون ریتم حکم نقاشیِ بدون قلم و رنگ را دارد. ازاین‌رو مطالعهٔ انواع وزن‌ها و الگوهای ریتمی برای هر علاقه‌مند به موسیقی بسیار مهم و ضروری است. وزن‌خوانی (پارلاتی) در واقع همان خواندن کشش نت‌هاست.

 

#دیکتهٔ موسیقی music dictation: در دیکته، دیکتهٔ ریتم و دیکتهٔ صدا به‌طور متناوب کار می‌شود، و هنرجو با ممارست و تمرین فراوان، توانایی نوشتن نت موسیقی‌ای را که می‌شنود پیدا می‌کند.

 

“پس از سکوت ، آنچه که به بیان غیر قابل توصیف نزدیک می شود موسیقی است.”